Επιστροφή σε Οδηγός εκπαίδευσης

Κατήχηση εκτός μαθήματος θρησκευτικών

Εξωσχολικό υλικό

Έξω από το σχολείο

Κατ’ αρχάς, η διανομή φυλλαδίων -θρησκευτικού ή άλλου περιεχομένου- έξω από το σχολείο είναι νόμιμη, ενώ η αφισοκόλληση απαιτεί ειδική άδεια.

Σε κάθε περίπτωση, προτείνουμε να αναφέρετε τέτοια περιστατικά στον διευθυντή του σχολείου και στον σύλλογο γονέων. Μπορείτε, επίσης, να απευθυνθείτε στον Δήμο. Τονίστε ότι, ασχέτως περιεχομένου των φυλλαδίων (θα μπορούσαν να διαφημίζουν οτιδήποτε), δεν είναι σωστό οι διαφημιστές να έχουν πρόσβαση ομαδικά σε όλα τα παιδιά, εκμεταλλευόμενοι την εγγύτητα του σχολείου.

Μέσα στο σχολείο

Η διανομή ή ανάρτηση οποιουδήποτε υλικού σε σχολικό χώρο απαιτεί είτε άδεια του διευθυντή της σχολικής μονάδας είτε σχετική έγκριση του υλικού από το Υπ. Παιδείας. Αν λάβετε γνώση ότι κυκλοφορεί θρηκευτικό υλικό από καθηγητές, μαθητές ή τρίτους, θα πρέπει να απευθυνθείτε ιεραρχικά, πρώτα στον διευθυντή της μονάδας και στη συνέχεια -αν το ζήτημα επιμείνει- στην αρμόδια Διεύθυνση Πρωτοβάθιας ή Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Κατήχηση σε άλλα μαθήματα

Έχουν αναφερθεί στην Ένωση Αθέων περιπτώσεις εκπαιδευτικών που επιδιώκουν να περάσουν θρησκευτικά μηνύματα σε μαθήματα εκτός των θρησκευτικών ή κάνουν μάθημα θρησκευτικών σε ώρες άλλων μαθημάτων (συνήθως στα εργαστήρια δεξιοτήτων ή σε περιπτώσεις απουσίας κάποιου δασκάλου / καθηγητή). Παρακαλούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας αν συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Τι προβλέπει ο νόμος:

Σύμφωνα με το Σύνταγμα, ο προσηλυτισμός απαγορεύεται, ενώ ταυτόχρονα η ανάπτυξη θρησκευτικής συνείδησης αποτελεί αποστολή του σχολείου. Αυτός ο γόρδιος δεσμός λύθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας, με τη θέσπιση της δυνατότητας απαλλαγής από το μάθημα θρησκευτικών, το οποίο οφείλει να είναι ομολογιακό. Έτσι, το σχολείο αναπτύσσει τη θρησκευτική συνείδηση μόνο των ορθοδόξων μαθητών. Αυτό δεν αποτελεί προσηλυτισμό, διότι στα μάτια του νόμου, τα παιδιά έχουν το θρήσκευμα των γονιών τους.

Η κατήχηση στη διάρκεια άλλου μαθήματος μπορεί να υποστηριχθεί ότι αποτελεί προσηλυτισμό, καθώς οι μη ορθόδοξοι μαθητές δεν έχουν τη δυνατότητα να απέχουν από το μάθημα.

Η Ένωση Αθέων προτείνει την εξής αντιμετώπιση:

Σε πρώτη φάση, προτείνουμε να συζητήσετε το θέμα με άλλους κηδεμόνες και να εκφράσετε συλλογικά, ευγενικά τη δυσαρέσκειά σας στον / στην εκπαιδευτικό.

Επίσης, να συμβουλευτείτε τον σχολικό ψυχολόγο ή κοινωνικό λειτουργό. Τα στοιχεία επικοινωνίας του και οι ημέρες που επισκέπτεται το σχολείο οφείλουν να είναι αναρτημένα στο σχολείο. Αν όχι, ζητήστε τα από τη διεύθυνση του σχολείου και τέλος από την τοπική δ/νση πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Αν τα παραπάνω δεν έχουν αποτέλεσμα, θα πρέπει να απευθυνθείτε στη διεύθυνση του σχολείου, ζητώντας να γίνει σύσταση στον / στην εκπαιδευτικό. Είναι σημαντικό να αναφέρετε συγκεκριμένα παραδείγματα κατήχησης και τις επιπτώσεις που έχουν στα παιδιάκαι φυσικά, την πρότερη συζήτησή σας με τον δάσκαλο / τη δασκάλα. Είναι επίσης σημαντικό να καταθέσετε την αναφορά γραπτά και να λάβετε αριθμό πρωτοκόλλου από το σχολείο, το οποίο οφείλει να σας απαντήσει γραπτά. Είναι καλή τακτική να μην επιτεθείτε στον διευθυντή / στη διευθύντρια, ώστε να είναι με το μέρος σας. Πιθανότατα προσπαθεί να κρατήσει λεπτές ισορροπίες και οι δυνατότητες που έχει να επέμβει μέσα στην τάξη είναι περιορισμένες.

Αν ούτε αυτό έχει αποτέλεσμα, μπορείτε επίσης να μεταφέρετε το ζήτημα στην τοπική διεύθυνση Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είτε άμεσα, κοινοποιώντας την επιστολή που θα στείλετε στο σχολείο, είτε σε δεύτερο χρόνο, αν δεν απαντήσει το σχολείο εντός εύλογου χρονικού διαστήματος.

Τέλος, θα μπορούσατε ακόμα και να υποβάλετε μήνυση εναντίον του / της εκπαιδευτικού για παράνομο προσηλυτισμό. Η Ένωση Αθέων μπορεί να συστήσει δικηγόρο με σχετική εμπειρία.


Προβληματικά στοιχεία στο εκπαιδευτικό υλικό

Βιβλίο Φυσικής Ε’ Δημοτικού

Σελίδα 27, ένθετο

Φως και γιορτές

Το φως δημιουργήθηκε, σύμφωνα με τη διήγηση της Παλαιάς Διαθήκης, την πρώτη μέρα της δημιουργίας του κόσμου. «Να γίνει το φως», είπε ο Θεός.
Και έγινε φως. Και από τότε ταυτίστηκε με καθετί καλό. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι συναντάμε το φως, ως σύμβολο, σε πολλές γιορτές της θρησκείας μας. Τα Χριστούγεννα είναι συνδεδεμένα με το φως, αφού ο Χριστός είναι ο Ήλιος της Δικαιοσύνης, που φωτίζει όλο τον κόσμο. Στη γιορτή των Φώτων το φως σχετίζεται με τον πνευματικό φωτισμό. Στον εορτασμό του Πάσχα πάλι κυριαρχεί το φως. Οι πιστοί ακολουθούν τον επιτάφιο με κατάνυξη κρατώντας σκουρόχρωμα κεριά και φαναράκια. Η Ανάσταση γιορτάζεται με λαμπρότητα από τους πιστούς, οι οποίοι κρατούν λευκά αναμμένα κεριά.
Το φως συμβολίζει επίσης τη θετική διάθεση. Το γιορτινό σπίτι είναι πάντοτε κατάφωτο και στις μεγάλες γιορτές οι πλατείες και τα δημόσια κτήρια είναι φωταγωγημένα. Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι με πυροτεχνήματα και πολύχρωμα φώτα γιορτάζουμε μεγάλα και σπουδαία γεγονότα.