Επιστροφή σε Δράσεις

Πρόταση διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας

Τελευταία ενημέρωση: Μάιος 2023

Πριν από κάθε εκλογική αναμέτρηση, η Ένωση Αθέων αποστέλλει στα πολιτικά κόμματα την πρότασή της για τον διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, ζητώντας τις θέσεις τους. Οι απαντήσεις -ή η απουσία τους- δημοσιεύονται πριν τις εκλογές. Δείτε τις απαντήσεις για το 2023, το 2019 , το 2015 , το 2012

Σύμφωνα με δημοσκοπήσεις, η μεγάλη πλειοψηφία του εκλογικού σώματος τάσσεται υπέρ του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας. Η αναγκαιότητα εκκοσμίκευσης του Ελληνικού Κράτους στηρίζεται κυρώς ως εξής (αναπτύξτε το panel)

Αρχικά και σημαντικότερα από την άποψη του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Δικαιώματα όπως της θρησκευτικής ελευθερίας, της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης, της ισότητας ενώπιον του νόμου, της αντίρρησης στη χρήση προσωπικών δεδομένων κ.α. παρεμποδίζονται ή/και παραβιάζονται συστηματικά στη χώρα μας εξ αιτίας μιας κατάστασης όπου το Κράτος δεν είναι ουδέτερο όπως θα όφειλε απέναντι στους πολίτες αλλά συνυπάρχει νομικά και επηρεάζεται από αντιεπιστημονικές αντιλήψεις και απαρχαιωμένες ηθικές αξίες πρωτόγονων πολιτισμών που υποστηρίζονται από θρησκευτικούς οργανισμούς.

Κατάπληξη, επίσης, προκαλεί το γεγονός πως μετά από 10 χρόνια οικονομικής κρίσης και φορολογικής πίεσης όλων των Ελλήνων πολιτών, ανεξάρτητα από το ποιο είναι το θρήσκευμά τους ή αν δεν έχουν τέτοιο, δεν γίνεται καμία αναφορά στην καθόλου ευκαταφρόνητη οικονομική διάσταση του διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας. Και έτσι καλούνται ακόμα όλοι οι πολίτες να σηκώσουν το βάρος συντήρησης μιας κρατικής εκκλησίας ενώ ταυτόχρονα το κράτος αναγκάζεται να περικόψει δαπάνες και προσωπικό από πραγματικά απαραίτητες δημόσιες υπηρεσίες και αγαθά όπως Υγεία, Παιδεία, Ασφάλεια.

Οι μεταβολές που περιγράφονται δεν εξαντλούν τις απαραίτητες ενέργειες για τον διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, αποτελούν όμως μια συνοπτική εικόνα του ζητήματος χωρισμένη σε θεματικές ενότητες.

Α1. Προοίμιο
Αντικατάσταση με φράση που εκφράζει όλους τους πολίτες και αρμόζει σε ένα σύγχρονο κοσμικό κράτος, όπως η ακόλουθη: “Στο όνομα του Ελληνικού Λαού, με προσήλωση στα δικαιώματα του Ανθρώπου και το ιδανικό της Δημοκρατία”.

Α2. Άρθρο 3
Κατάργηση. Στο Σύνταγμα δεν θα πρέπει να υπάρχει καμία αναφορά σε συγκεκριμένη θρησκεία, επικρατούσα ή μη, ούτε στο δόγμα ή στα κείμενά της.

Α3. Άρθρο 13
Προσθήκη σημείου όπου διατυπώνεται ρητή δέσμευση για κοσμικότητα του Κράτους, ουδετερότητα απέναντι στους πολίτες και ισότιμη αντιμετώπισή τους όποιες κι αν είναι οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις. Προτείνουμε τη φράση:
«Απαγορεύεται οποιαδήποτε εμπλοκή θρησκευτικών οργανισμών και εκπροσώπων τους στους κρατικούς θεσμούς, καθώς και οποιαδήποτε διακριτική μεταχείριση συγκεκριμένου θρησκεύματος ή θρησκευτικού οργανισμού εκ μέρους του κράτους. Όλοι οι θρησκευτικοί οργανισμοί ρυθμίζουν μόνοι τους τα εσωτερικά τους ζητήματα και χρηματοδοτούν μόνοι τους τις δραστηριότητές τους.»

Α4. Άρθρο 13 § 2
Αντικατάσταση της φράσης «γνωστή θρησκεία» με άλλον όρο πιο κατάλληλο, όπως απλό «θρησκεία» ή «θρήσκευμα». Κατάργηση της φράσης «Ο προσηλυτισμός απαγορεύεται».

Α5. Άρθρο 13 §3
Κατάργηση των αναφορών σε «γνωστή» και σε «επικρατούσα» θρησκεία καθώς και της δημόσιας εποπτείας των θρησκευτικών λειτουργών, με κατάλληλη αναδιατύπωση του σημείου. Προτείνουμε τη φράση:
«Η λειτουργία των θρησκευτικών οργανισμών διέπεται από νόμους που ορίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους απέναντι στην Πολιτεία, και είναι ίδιοι για όλα τα θρησκεύματα αδιακρίτως.»

Α6. Άρθρο 13 §5
Τροποποίηση έτσι ώστε να εξασφαλιστεί ο αμιγώς πολιτικός τύπος του όρκου σε κάθε περίπτωση. Προτείνουμε το εξής: «Ο όρκος δεν επιβάλλεται χωρίς νόμο και σε κάθε περίπτωση είναι αμιγώς πολιτικός, ήτοι με επίκληση στην τιμή και τη συνείδηση, και κοινός για όλους ανεξαιρέτως.»

Α7. Άρθρο 14 §3α
Διαγραφή της φράσης «για προσβολή της χριστιανικής και κάθε άλλης γνωστής θρησκείας», που αναφέρεται σε εξαιρέσεις της απαγόρευσης κατάσχεσης εντύπων.

Α8. Άρθρο 16 §2
Διαγραφή της φράσης “και θρησκευτικής” (συνείδησης) από τους σκοπούς της παιδείας.

Α9. Άρθρα 33 §2 και 59 §1
Αντικατάσταση του όρκου του Προέδρου της Δημοκρατίας και των βουλευτών από άλλον, αρμόζοντα σε ένα κοσμικό πολίτευμα, όπως: «Δηλώνω επικαλούμενος την τιμή και τη συνείδησή μου ενώπιον του Ελληνικού Λαού».

Α10. Άρθρο 105
Κατάργηση του άρθρου 105 περί ειδικού καθεστώτος του Αγίου Όρους. Οι κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που οδήγησαν στο ειδικό αυτό καθεστώς δεν υφίστανται πλέον. Οι μονές του Άθω θα εξισωθούν νομικά με όλες τις άλλες μονές και τα περιουσιακά τους στοιχεία θα ρυθμιστούν εκ νέου με νόμο.

Β1. Νομικό καθεστώς θρησκευτικών οργανισμών
Μετατροπή θρησκευτικών οργανισμών σε πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου: Εκκλησία της Ελλάδος, Μουφτείες, Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που εξαρτώνται από τα παραπάνω.

Β2. Καταγραφή θρησκεύματος πολιτών
Κατάργηση της καταγραφής του θρησκεύματος των πολιτών σε κρατικά αρχεία και έγγραφα. Σε περιπτώσεις όπου η δήλωση του θρησκεύματος χρειάζεται για διεκδίκηση κάποιου πολιτικού δικαιώματος (π.χ. ειδική σίτιση στο στρατό, άδειες σε θρησκευτικές εορτές) να αρκεί υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου. Δήλωση θρησκεύματος να γίνονται δεκτή μόνο για ενήλικο.

Β3. Θρησκευτικά σύμβολα και τελετές στο δημόσιο τομέα
Κατάργηση των θρησκευτικών τελετών (αγιασμός, εκκλησιασμός, κλπ) στις κρατικές υπηρεσίες, καθώς και της παρουσίας θρησκευτικών λειτουργών σε αυτές. Κατάργηση της υποχρέωσης παρουσίας και συμμετοχής δημοσίων υπαλλήλων ή λειτουργών σε θρησκευτικούς τόπους, εορτές και τελετουργικά. Απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τα κτίρια δημοσίων υπηρεσιών.

Β4. Θρησκευτικές υπηρεσίες ενόπλων δυνάμεων
Κατάργηση του Θρησκευτικού Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων και της Διεύθυνσης Θρησκευτικού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας.

Β5. Θρησκευτικός νόμος
Κατάργηση της Σαρίας (ισλαμικού νόμου), που ισχύει στη Δ. Θράκη. Οι μόνοι νόμοι που είναι αποδεκτό να ισχύουν είναι εκείνοι του κράτους και οφείλουν να είναι ίδιοι για όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως θρησκεύματος.

Β6. Εναλλακτική στρατιωτική θητεία
Αποσύνδεση της εναλλακτικής στρατιωτικής θητείας από το θρήσκευμα. Πρόβλεψη εναλλακτικής θητείας για όλους τους αντιρρησίες που επικαλούνται λόγους συνείδησης.

Β7. Ανεξαρτησία δημοσίων λειτουργών και επιτροπών από θρησκευτικές επιρροές
Δεν επιτρέπεται η με οποιοδήποτε τρόπο συμμετοχή εκπροσώπων θρησκευτικών οργανισμών ή κοινοτήτων, σε οργανισμούς όπως Εθνικός Οργανισμός Μεταμοσχεύσεων, Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής, κ.τ.ο.

Γ1. Χρηματοδότηση θρησκευτικών οργανισμών
Παύση κάθε κρατικής οικονομικής ενίσχυσης σε θρησκευτικούς οργανισμούς (μισθοδοσία κληρικών, επισκόπων και μουφτήδων, επιχορηγήσεις πατριαρχείων). Κατάργηση χρηματοδότησης θρησκευτικών τελετών και δραστηριοτήτων (μεταφορά «αγίου» φωτός, εορτή «αγιασμού» των υδάτων κ.τ.ό.). Κάθε θρησκευτικός οργανισμός χρηματοδοτείται αποκλειστικά από δικούς του πόρους (π.χ. εκμετάλλευση ακινήτων, εισφορές ιδιωτών).

Γ2. Περιουσία θρησκευτικών οργανισμών
Καταγραφή και εκτίμηση της ακίνητης περιουσίας κάθε θρησκευτικού οργανισμού για την οποία ο οργανισμός κατέχει νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας. Κάθε θρησκευτικός οργανισμός φορολογείται για την κατοχή και εκμετάλλευση αυτών των νόμιμων περιουσιακών στοιχείων όπως κάθε άλλο Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Οποιοδήποτε άλλο περιουσιακό στοιχείο δεν κατέχεται με νόμιμο τρόπο περιέρχεται στο δημόσιο και αξιοποιείται προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Γ3. Οικονομική διαχείριση θρησκευτικών οργανισμών
Οι θρησκευτικοί οργανισμοί τηρούν βιβλία, εκδίδουν στοιχεία και υπόκεινται σε φορολόγηση και έλεγχο από τις φορολογικές αρχές για οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα. Υποχρεούνται να δημοσιεύουν οικονομικές καταστάσεις μια φορά τον χρόνο, οι οποίες περιλαμβάνουν έκθεση για οικονομική διαχείριση από Ορκωτούς Ελεγκτές και με τρόπο που θα καθοριστεί από Προεδρικό Διάταγμα.

Δ1. Μάθημα θρησκευτικών
Κατάργηση στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, καθώς αυτό έχει ομολογιακό χαρακτήρα. Εισαγωγή μαθήματος θρησκειολογίας στο Λύκειο, με ισότιμη και αμερόληπτη παρουσίαση όλων των θρησκευμάτων, καθώς και της αθεΐας και του αγνωστικισμού. Απόδοση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος θρησκευτικών σε μαθήματα Φυσικών Επιστημών, Κοινωνικών Επιστημών και Φυσικής Αγωγής, ιδιαίτερα δε, σε μαθήματα που διδάσκονται ανεπαρκώς σήμερα, όπως η βιολογία.

Δ2. Θρησκευτικές αναφορές σε άλλα μαθήματα
Αφαίρεση των διαθεματικών θρησκευτικών αναφορών από τα μαθήματα του σχολείου. Αποκλειστικά γνωσιολογικές και όχι ομολογιακές αναφορές στη θρησκεία στα πλαίσια των μαθημάτων της ιστορίας, κοινωνιολογίας και άλλων συναφών θεμάτων.

Δ3. Θρησκευτικά σύμβολα και τελετές στα σχολεία
Απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τα σχολεία, κατάργηση των θρησκευτικών τελετών (αγιασμός, εκκλησιασμός, προσευχή κ.τ.ό.) και της παρουσίας θρησκευτικών λειτουργών στα σχολεία.

Δ4. Θρησκευτικές εορτές
Κατάργηση εορτασμού της γιορτής των Τριών Ιεραρχών. Θέσπιση εορτασμού Ημέρας της Παιδείας στη θέση της. Προτείνουμε τη 10η Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα της Επιστήμης για την Ειρήνη και Ανάπτυξη.


Η Πρόταση διαχωρισμού Εκκλησίας – Κράτους επικαιροποιείται όταν χρειάζεται. Πριν την κατάργηση της δίωξης της κακόβουλης βλασφημίας το 2019, περιελάμβανε σχετικό σημείο. Παρακάτω θα βρείτε τις θέσεις των κομμάτων στις παλαιότερες εκδόσεις της Πρόταση:

Σεπτέμβριος 2015

Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση, ένα συντριπτικό ποσοστό της τάξης του 74,5% του εκλογικού σώματος τάσσεται υπέρ του διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας. Η αναγκαιότητα εκκοσμίκευσης του Ελληνικού Κράτους στηρίζεται κυρίως ως εξής:

Αρχικά και σημαντικότερα από την άποψη του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Δικαιώματα όπως της θρησκευτικής ελευθερίας, της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης, της ισότητας ενώπιον του νόμου, της αντίρρησης στη χρήση προσωπικών δεδομένων κ.α. παρεμποδίζονται ή/και παραβιάζονται συστηματικά στη χώρα μας εξ αιτίας μιας κατάστασης όπου το Κράτος δεν είναι ουδέτερο όπως θα όφειλε απέναντι στους πολίτες αλλά συνυπάρχει νομικά και επηρεάζεται από αντιεπιστημονικές αντιλήψεις και απαρχαιωμένες ηθικές αξίες πρωτόγονων πολιτισμών που υποστηρίζονται από θρησκευτικούς οργανισμούς.

Κατάπληξη επίσης προκαλεί το γεγονός πως μετά από 5 χρόνια οικονομικής κρίσης και φορολογικής πίεσης όλων των Ελλήνων πολιτών, ανεξάρτητα από το ποιο είναι το θρήσκευμά τους ή αν δεν έχουν τέτοιο δεν γίνεται καμία αναφορά στην καθόλου ευκαταφρόνητη οικονομική διάσταση του διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας. Και έτσι καλούνται ακόμα όλοι οι πολίτες να σηκώσουν το βάρος συντήρησης μιας κρατικής εκκλησίας ενώ ταυτόχρονα το κράτος αναγκάζεται να περικόψει δαπάνες και προσωπικό από πραγματικά απαραίτητες δημόσιες υπηρεσίες και αγαθά όπως Υγεία, Παιδεία, Ασφάλεια.

Οι μεταβολές που περιγράφονται δεν εξαντλούν τις απαραίτητες ενέργειες για τον διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, αποτελούν όμως μια συνοπτική εικόνα του ζητήματος χωρισμένη σε θεματικές ενότητες.
Η πρόταση έχει μορφή ερωτηματολογίου που μπορεί να απαντηθεί σημείο προς σημείο.
Για τη διευκόλυνση όλων θα παρακαλούσαμε να απαντηθούν οι ερωτήσεις με σαφήνεια και στο πλαίσιο που καθορίζεται από τις παρακάτω επιλογές απαντήσεων οι οποίες καλύπτουν κάθε πιθανό ενδεχόμενο.

α) Συμφωνείτε και δεσμεύεστε να προωθήσετε τις παρακάτω μεταβολές όπως έχουν με το να τις συμπεριλάβετε στο προεκλογικό σας πρόγραμμα.
β) Αντιπροτείνετε και συμπεριλαμβάνετε στο πρόγραμμά σας άλλες σαφείς και συγκεκριμένες προτάσεις για επίτευξη του διαχωρισμού, τις οποίες παρακαλούμε να αναφέρετε.
γ) Διαφωνείτε με βάση συγκεκριμένη αιτιολόγηση την οποία παρακαλούμε να αναφέρετε.

Ορισμένα κόμματα έχουν ήδη απαντήσει, (οι απαντήσεις βρίσκονται στους παραπάνω συνδέσμους), το ερωτηματολόγιο αποστέλλεται και σε αυτά για λόγους πληρότητας και ενημέρωσης καθώς και για την περίπτωση που θέλουν να αλλάξουν κάτι στις απαντήσεις τους.


Οι απαντήσεις (καθώς και η απουσία τους) θα δημοσιοποιηθούν, παρακαλούμε, δε, να μας αποσταλλούν έως την Πέμπτη ή το πολύ Παρασκευή πριν τις εκλογές.

1. Αναθεώρηση του Συντάγματος

1.1 Προοίμιο

Αντικατάσταση της φράσης: “Εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδας” από μία άλλη, αρμόζουσα σε ένα σύγχρονο κοσμικό κράτος, δεδομένου ότι αυτή δεν εκφράζει, ως οφείλει, όλους τους πολίτες του κράτους. Προτείνουμε την ακόλουθη:


“Στο όνομα του Ελληνικού Λαού, με προσήλωση στα δικαιώματα του Ανθρώπου και το ιδανικό της Δημοκρατίας.”


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.2 Άρθρο 3 (ανήκει στο Τμήμα Β, Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας)

Κατάργηση του άρθρου και του τμήματος. Η φράση “τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό” είναι επίσης καταχρηστική και δεν εκφράζει το σύνολο των πολιτών.
Σε όλο το Σύνταγμα δεν θα πρέπει να υπάρχει καμία αναφορά σε συγκεκριμένη θρησκεία, επικρατούσα ή μη, ούτε στα κείμενα ή στο δόγμα της, ούτε και αφορά το κράτος το κείμενο της λεγόμενης Αγίας Γραφής.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.3 Άρθρο 3 (ανήκει στο Τμήμα Β, Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας)

Προσθήκη ενός σημείου όπου να διατυπώνεται ρητώς δέσμευση για κοσμικότητα του Κράτους, για ουδετερότητα απέναντι στους πολίτες και για ισότιμη αντιμετώπισή τους όποιες κι αν είναι οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις.
Προτείνουμε τη φράση:
«Απαγορεύεται οποιαδήποτε εμπλοκή θρησκευτικών οργανισμών και εκπροσώπων τους στους κρατικούς θεσμούς, καθώς και οποιαδήποτε διακριτική μεταχείριση συγκεκριμένου θρησκεύματος ή θρησκευτικού οργανισμού εκ μέρους του κράτους. Όλοι οι θρησκευτικοί οργανισμοί ρυθμίζουν μόνοι τους τα εσωτερικά τους ζητήματα και χρηματοδοτούν μόνοι τους τις δραστηριότητές τους.»


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.4 Άρθρο 13 § 2

Αντικατάσταση της φράσης «γνωστή θρησκεία» με άλλον όρο πιο κατάλληλο, όπως απλό «θρησκεία» ή «θρήσκευμα». Κατάργηση της φράσης «Ο προσηλυτισμός απαγορεύεται».


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.5 Άρθρο 13 § 3

Κατάργηση των αναφορών σε «γνωστή» και σε «επικρατούσα» θρησκεία καθώς και της δημόσιας εποπτείας των θρησκευτικών λειτουργών, με κατάλληλη αναδιατύπωση του σημείου 3.
Προτείνουμε τη φράση:
«Η λειτουργία των θρησκευτικών οργανισμών διέπεται από νόμους που ορίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους απέναντι στην Πολιτεία, και είναι ίδιοι για όλα τα θρησκεύματα αδιακρίτως.»


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.6 Άρθρο 13 § 5

Τροποποίηση έτσι ώστε να εξασφαλιστεί ο αμιγώς πολιτικός τύπος του όρκου σε κάθε περίπτωση. Προτείνουμε το εξής: «Ο όρκος δεν επιβάλλεται χωρίς νόμο και σε κάθε περίπτωση είναι αμιγώς πολιτικός, ήτοι με επίκληση στην τιμή και τη συνείδηση, και κοινός για όλους ανεξαιρέτως.»


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.7 Άρθρο 14 § 3α

Διαγραφή της φράσης «για προσβολή της χριστιανικής και κάθε άλλης γνωστής θρησκείας», που αναφέρεται σε εξαιρέσεις της απαγόρευσης κατάσχεσης εντύπων.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.8 Άρθρο 16 § 2

Διαγραφή της φράσης “και θρησκευτικής” (συνείδησης) από τους σκοπούς της παιδείας.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.9 Άρθρα 33 § 2 και 59 § 1

Αντικατάσταση της φράσης: “στο όνομα της αγίας και ομοούσιας και αδιαίρετης τριάδας” στον όρκο του Προέδρου της Δημοκρατίας και των βουλευτών αντίστοιχα από άλλη, αρμόζουσα σε ένα κοσμικό πολίτευμα.
Προτείνουμε «Δηλώνω επικαλούμενος την τιμή και τη συνείδησή μου ενώπιον του Ελληνικού Λαού».


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.10 ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ Άρθρο 105

Κατάργηση του άρθρου 105 περί ειδικού καθεστώτος του Αγίου Όρους. Οι κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που οδήγησαν στο ειδικό αυτό καθεστώς δεν υφίστανται πλέον. Οι μονές του Άθω θα εξισωθούν νομικά με όλες τις άλλες μονές και τα περιουσιακά τους στοιχεία θα ρυθμιστούν εκ νέου με νόμο.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2. Δημόσια Διοίκηση

2.1 Νομικό καθεστώς θρησκευτικών οργανισμών

Η Εκκλησία της Ελλάδας, oι Μουφτείες, το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο και τα κάθε είδους νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που εξαρτώνται από τα παραπάνω, μετατρέπονται σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.2 Καταγραφή θρησκεύματος πολιτών

Πλήρης κατάργηση της καταγραφής του θρησκεύματος σε κρατικά αρχεία και έγγραφα.


Σε περιπτώσεις όπου η δήλωση του θρησκεύματος χρειάζεται για διεκδίκηση κάποιου πολιτικού δικαιώματος (π.χ. ειδική σίτιση στο στρατό, άδειες σε θρησκευτικές εορτές) να αρκεί μια υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου.
Δηλώσεις θρησκεύματος θα γίνονται δεκτές μόνον όσον αφορά ενηλίκους· οι ανήλικοι δεν είναι σε θέση να δηλώσουν θρήσκευμα, ούτε θα πρέπει να επιτρέπεται στους γονείς τους να δηλώνουν εξ ονόματός τους.

α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.3 Θρησκευτικά σύμβολα και τελετές στο δημόσιο τομέα

Κατάργηση των θρησκευτικών τελετών (αγιασμός, εκκλησιασμός, προσευχή, δοξολογίες, τρισάγια, θείες λειτουργίες) σε όλες τις κρατικές υπηρεσίες, καθώς και της παρουσίας θρησκευτικών λειτουργών σε αυτές.


Kατάργηση του υποχρεωτικού χαρακτήρα της παρουσίας και συμμετοχής σε θρησκευτικούς τόπους, εορτές και τελετουργικά οποιουδήποτε δημoσίου υπαλλήλου ή λειτουργού, με έμφαση στους ένστολους.


Απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από όλα τα κτίρια δημοσίων υπηρεσιών.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.4 Θρησκευτικός όρκος στο δημόσιο τομέα

Οριστική και παντελής κατάργηση του θρησκευτικού όρκου από τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και από όλες τις καταθέσεις, μαρτυρίες και δηλώσεις, έγγραφες και προφορικές (στρατός, κυβέρνηση, δικαστήρια, ορκομωσίες, αναλήψεις καθηκόντων κ.λπ.).


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.5 Θρησκευτικές αρμοδιότητες δημoσίων υπηρεσιών

Όλες οι αρμοδιότητες δημoσίων υπηρεσιών που σχετίζονται με θρησκευτικούς οργανισμούς, όπως της Γενικής Γραμματείας και της Γενικής Διεύθυνσης Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, του Θρησκευτικού Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων και της Διεύθυνσης Θρησκευτικού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας ή του Γραφείου Ναοδομίας, καταργούνται.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.6 Διακρίσεις και ποινικοποιήσεις με θρησκευτική βάση

Όλοι οι νόμοι που θεσμοθετούν διακρίσεις των πολιτών σχετιζόμενες με το θρήσκευμα, είτε θετικές είτε αρνητικές, καθώς και όλοι οι νόμοι που θεσμοθετούν αδικήματα σχετιζόμενα με θρησκευτικές πεποιθήσεις, αντικαθίστανται ή τροποποιούνται κατάλληλα. Συγκεκριμένα:


Καταργείται το Έβδομο Κεφάλαιο του Ποινικού Κώδικα “Επιβουλή της θρησκευτικής ειρήνης”. Τα άρθρα 198, 199 και 200 καταργούνται πλήρως, ενώ το άρθρο 201 μπορεί να ενταχθεί σε άλλο κεφάλαιο. Τα πραγματικά αδικήματα που προβλέπονται εδώ καλύπτονται ήδη από τις διατάξεις περί διατάραξης της δημόσιας τάξης και περί εξύβρισης. Δεν χρήζει ειδική μνεία διατάραξης της “θρησκευτικής” ειρήνης, ενώ η βλασφημία, δηλαδή η προσβολή θρησκευτικών δογμάτων, δεν συνιστά αδίκημα από την άποψη της πολιτείας, αλλά ελευθερία έκφρασης.


Καταργείται η ισχύς της Σαρίας (θρησκευτικού μουσουλμανικού νόμου). Οι μόνοι νόμοι που είναι αποδεκτό να ισχύουν είναι εκείνοι του κράτους και οφείλουν να είναι ίδιοι για όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως θρησκεύματος.
Προβλέπεται εναλλακτική θητεία στο στρατό για όλους τους αντιρρησίες που επικαλούνται λόγους συνειδήσεως και όχι μόνο για όσους επικαλούνται λόγους θρησκευτικής συνειδήσεως ή ανήκουν σε συγκεκριμένα θρησκεύματα.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3. Οικονομία

3.1 Κρατική χρηματοδότηση θρησκευτικών οργανισμών

Παύση κάθε κρατικής οικονομικής ενίσχυσης σε θρησκευτικούς οργανισμούς ή κοινωφελείς οργανισμούς που σχετίζονται με θρησκευτικά ιδρύματα (Μισθοδοσία κληρικών, επισκόπων και μουφτήδων, επιχορηγήσεις πατριαρχείων). Κατάργηση χρηματοδότησης θρησκευτικών τελετών και δραστηριοτήτων (μεταφορά «αγίου» φωτός, εορτή «αγιασμού» των υδάτων κ.τ.ό.). Κάθε θρησκευτικός οργανισμός χρηματοδοτείται αποκλειστικά από δικούς του πόρους (π.χ. εκμετάλλευση ακινήτων, εισφορές ιδιωτών).


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3.2 Ακίνητη περιουσία θρησκευτικών οργανισμών

Καταγραφή και εκτίμηση της ακίνητης περιουσίας κάθε θρησκευτικού οργανισμού για την οποία ο οργανισμός κατέχει νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας.


Κάθε θρησκευτικός οργανισμός φορολογείται για την κατοχή και εκμετάλλευση αυτών των νόμιμων περιουσιακών στοιχείων όπως κάθε άλλο Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Οποιοδήποτε άλλο περιουσιακό στοιχείο δεν κατέχεται με νόμιμο τρόπο περιέρχεται στο δημόσιο και αξιοποιείται προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3.3 Οικονομική διαχείριση θρησκευτικών οργανισμών

Οι θρησκευτικοί οργανισμοί τηρούν βιβλία, εκδίδουν στοιχεία και υπόκεινται σε φορολόγηση και έλεγχο από τις φορολογικές αρχές για οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα. Υποχρεούνται να δημοσιεύουν οικονομικές καταστάσεις μια φορά τον χρόνο, οι οποίες περιλαμβάνουν έκθεση για οικονομική διαχείριση από Ορκωτούς Ελεγκτές και με τρόπο που θα καθοριστεί από Προεδρικό Διάταγμα.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4. Παιδεία

4.1 Διδασκαλία θρησκευτικών

Κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, μάθημα θρησκειολογίας σε μία μόνο τάξη του λυκείου, με ισότιμη και αμερόληπτη παρουσίαση όλων των θρησκευμάτων, καθώς και της αθεΐας και του αγνωστικισμού.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4.2 Αναφορές στη θρησκεία

Αφαίρεση των διαθεματικών θρησκευτικών αναφορών από τα μαθήματα του σχολείου, αποκλειστικά γνωσιολογικές και όχι ομολογιακές αναφορές στη θρησκεία στα πλαίσια των μαθημάτων της ιστορίας, κοινωνιολογίας και άλλων συναφών θεμάτων.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4.3 Θρησκευτικά σύμβολα και τελετές

Απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τα σχολεία, κατάργηση των θρησκευτικών τελετών (αγιασμός, εκκλησιασμός, προσευχή κ.τ.ό.) και της παρουσίας θρησκευτικών λειτουργών στα σχολεία.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4.4 Θρησκευτικές εορτές

Κατάργηση εορτασμού των αποκαλούμενων τριών Ιεραρχών σαν προστατών των ελληνικών γραμμάτων και θέσπιση εορτασμού Ημέρας της Παιδείας.


Προτείνουμε τη 10η Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα της Επιστήμης για την Ειρήνη και Ανάπτυξη.

α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Υφιστάμενα άρθρα Συντάγματος προς αλλαγή

Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας – Άρθρο 3
  1. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Εκκλησία του Χριστού• τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο των εν ενεργεία Αρχιερέων και από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Τόμου της κθ΄ (29) Ιουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.
  2. Το εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Κράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.
  3. Το κείμενο της Αγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. Η επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδας και της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας στην Κωνσταντινούπολη.
    Άρθρο 13
  4. Η ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης είναι απαραβίαστη. Η απόλαυση των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων δεν εξαρτάται από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις καθενός.
  5. Κάθε γνωστή θρησκεία είναι ελεύθερη και τα σχετικά με τη λατρεία της τελούνται ανεμπόδιστα υπό την προστασία των νόμων. Η άσκηση της λατρείας δεν επιτρέπεται να προσβάλλει τη δημόσια τάξη ή τα χρηστά ήθη. Ο προσηλυτισμός απαγορεύεται.
  6. Οι λειτουργοί όλων των γνωστών θρησκειών υπόκεινται στην ίδια εποπτεία της Πολιτείας και στις ίδιες υποχρεώσεις απέναντί της, όπως και οι λειτουργοί της επικρατούσας θρησκείας.
  7. Κανένας δεν μπορεί, εξαιτίας των θρησκευτικών του πεποιθήσεων, να απαλλαγεί από την εκπλήρωση των υποχρεώσεων προς το Κράτος ή να αρνηθεί να συμμορφωθεί προς τους νόμους.
  8. Κανένας όρκος δεν επιβάλλεται χωρίς νόμο, που ορίζει και τον τύπο του.
    Άρθρο 16
  9. Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες• η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία της διδασκαλίας δεν απαλλάσσουν από το καθήκον της υπακοής στο Σύνταγμα.
  10. Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
  11. Άρθρο 33
  12. Ο εκλεγόμενος Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναλαμβάνει την άσκηση των καθηκόντων του από την επομένη της ημέρας που έληξε η θητεία του απερχόμενου Προέδρου• σε όλες τις άλλες περιπτώσεις από την επομένη της εκλογής του.
  13. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, πριν αναλάβει την άσκηση των καθηκόντων του, δίνει ενώπιον της Βουλής τον ακόλουθο όρκο:
    «Ορκίζομαι στο όνομα της Αγίας και Ομοούσιας και Αδιαίρετης Τριάδας να φυλάσσω το Σύνταγμα και τους νόμους, να μεριμνώ για την πιστή τους τήρηση, να υπερασπίζω την εθνική ανεξαρτησία και την ακεραιότητα της Χώρας, να προστατεύω τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των Ελλήνων και να υπηρετώ το γενικό συμφέρον και την πρόοδο του Ελληνικού Λαού».
  14. Νόμος ορίζει τη χορηγία που καταβάλλεται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τη λειτουργία των υπηρεσιών που οργανώνονται για την εκτέλεση των καθηκόντων του.
    Άρθρο 59
  15. Οι βουλευτές πριν αναλάβουν τα καθήκοντά τους δίνουν στο Βουλευτήριο και σε δημόσια συνεδρίαση τον ακόλουθο όρκο:
    «Ορκίζομαι στο όνομα της Αγίας και Ομοούσιας και Αδιαίρετης Τριάδας να είμαι πιστός στην Πατρίδα και το δημοκρατικό πολίτευμα, να υπακούω στο Σύνταγμα και τους νόμους και να εκπληρώνω ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου».
  16. Αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι βουλευτές δίνουν τον ίδιο όρκο σύμφωνα με τον τύπο της δικής τους θρησκείας ή του δικού τους δόγματος.
  17. Βουλευτές που ανακηρύσσονται όταν η Βουλή απουσιάζει δίνουν τον όρκο στο Τμήμα της που λειτουργεί.
    ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ
    Καθεστώς του Αγίου Όρους
    Άρθρο 105
  18. Η χερσόνησος του Άθω, από τη Μεγάλη Βίγλα και πέρα, η οποία αποτελεί την περιοχή του Αγίου Όρους, είναι, σύμφωνα με το αρχαίο προνομιακό καθεστώς του, αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, του οποίου η κυριαρχία πάνω σ” αυτό παραμένει άθικτη. Από πνευματική άποψη το Άγιο Όρος διατελεί υπό την άμεση δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Όλοι όσοι μονάζουν σ” αυτό αποκτούν την ελληνική ιθαγένεια μόλις προσληφθούν ως δόκιμοι ή μοναχοί, χωρίς άλλη διατύπωση.
  19. Το Άγιο Όρος διοικείται, σύμφωνα με το καθεστώς του, από τις είκοσι Ιερές Μονές του, μεταξύ των οποίων είναι κατανεμημένη ολόκληρη η χερσόνησος του Άθω, το έδαφος της οποίας είναι αναπαλλοτρίωτο.
    Η διοίκησή του ασκείται από αντιπροσώπους των Ιερών Μονών, οι οποίοι αποτελούν την Ιερή Κοινότητα. Δεν επιτρέπεται καμία απολύτως μεταβολή στο διοικητικό σύστημα ή στον αριθμό των Μονών του Αγίου Όρους, ούτε στην ιεραρχική τάξη και τη θέση τους προς τα υποτελή τους εξαρτήματα. Απαγορεύεται να εγκαταβιώνουν στο Άγιο Όρος ετερόδοξοι ή σχισματικοί.
  20. Ο λεπτομερής καθορισμός των αγιορειτικών καθεστώτων και του τρόπου της λειτουργίας τους γίνεται από τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους, τον οποίο, με σύμπραξη του αντιπροσώπου του Κράτους, συντάσσουν και ψηφίζουν οι είκοσι Ιερές Μονές και τον επικυρώνουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Βουλή των Ελλήνων.
  21. Η ακριβής τήρηση των αγιορειτικών καθεστώτων τελεί ως προς το πνευματικό μέρος υπό την ανώτατη εποπτεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και ως προς το διοικητικό μέρος υπό την εποπτεία του Κράτους, στο οποίο ανήκει αποκλειστικά και η διαφύλαξη της δημόσιας τάξης και ασφάλειας.
  22. Οι πιο πάνω εξουσίες του Κράτους ασκούνται από διοικητή, του οποίου τα δικαιώματα και καθήκοντα καθορίζονται με νόμο.
    Με νόμο επίσης καθορίζονται η δικαστική εξουσία που ασκούν οι μοναστηριακές αρχές και η Ιερή Κοινότητα, καθώς και τα τελωνειακά και φορολογικά πλεονεκτήματα του Αγίου Όρους.

Υφιστάμενο κείμενο Ποινικού Κώδικα προς αλλαγή

Υφιστάμενο Κεφάλαιο “Επιβουλή της Θρησκευτικής Ειρήνης”

Άρθρο 198 – Κακόβουλη βλασφημία.

  1. Με φυλάκιση μέχρι δύο ετών τιμωρείται όποιος δημόσια και κακόβουλα βρίζει με οποιονδήποτε τρόπο το Θεό.
  2. Όποιος, εκτός από την περίπτωση της παρ. 1, εκδηλώνει δημόσια με βλασφημία έλλειψη σεβασμού προς τα θεία, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι τριών μηνών.

Άρθρο 199 – Καθύβριση θρησκευμάτων

Όποιος δημόσια και κακόβουλα καθυβρίζει με οποιονδήποτε τρόπο την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού ή άλλη θρησκεία ανεκτή στην Ελλάδα τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών.

Ιανουάριος 2015

Εν όψει των εκλογών του Ιανουαρίου 2015 η Ένωση Αθέων έστειλε στα πολιτικά κόμματα αναθεωρημένη και επικαιροποιημένη μορφή του Ερωτηματολογίου/Πρόταση για το διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας.

Προς: Πολιτικά κόμματα
Κοινοποίηση: Μ Μ Ε, Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ένωση Ουμανιστών

Ερωτηματολόγιο/Πρόταση για το διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας
Η αναγκαιότητα του διαχωρισμού του Ελληνικού Κράτους και της λεγόμενης ορθόδοξης χριστιανικής εκκλησίας εντοπίζεται κυρίως από τις παρακάτω απόψεις:

Αρχικά και σημαντικότερα από την άποψη του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Δικαιώματα όπως της θρησκευτικής ελευθερίας, της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης, της ισότητας ενώπιον του νόμου κ.α. παρεμποδίζονται ή/και παραβιάζονται συστηματικά στην χώρα μας. Κοινή αιτία γι᾽αυτό αποτελεί ο εξαναγκασμός του Ελληνικού κράτους να συμπορεύεται νομικά και να επηρεάζεται από αντιεπιστημονικές αντιλήψεις και απαρχαιωμένες ηθικές αξίες πρωτόγονων πολιτισμών που υποστηρίζονται από θρησκευτικούς οργανισμούς.
Είναι επίσης, απορίας άξιο το γεγονός, πως ακόμα και μετά από 5 χρόνια επιδείνωσης των δεικτών της ελληνικής οικονομίας και φορολογικής πίεσης όλων των Ελλήνων πολιτών, ανεξάρτητα από το ποιό είναι το θρήσκευμά τους ή αν δεν έχουν τέτοιο, δεν γίνεται καμμία αναφορά στην οικονομική διάσταση του διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας και στην σεβαστή βελτίωση που θα απέφερε αυτός στα δημόσια οικονομικά.

Από την προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση, η Ένωση Αθέων, θέλοντας να συμβάλει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με το θέμα, έχει στείλει στα πολιτικά κόμματα μια πρόταση-ερωτηματολόγιο για το διαχωρισμό Κράτους-Eκκλησίας σημείο προς σημείο, και οι απαντήσεις που δόθηκαν τότε μπορούν να βρεθούν στην σχετική ιστοσελίδα μας.

Οι μεταβολές που περιγράφονται δεν εξαντλούν τις απαραίτητες ενέργειες για το διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, αποτελούν όμως μια συνοπτική εικόνα του ζητήματος χωρισμένη σε θεματικές ενότητες.

Ξαναστέλνουμε μια αναθεωρημένη και επικαιροποιημἐνη μορφή του με την πεποίθηση πως τα πολιτικά κόμματα έχουν σαφείς θέσεις για το πρόβλημα, τις οποίες θέλουν να επικοινωνήσουν και να δεσμευτούν με αυτές απέναντι στους/στις ψηφοφόρους τους.

Η πρόταση έχει μορφή ερωτηματολογίου που μπορεί να απαντηθεί σημείο προς σημείο.
Αν και κάθε τοποθέτηση επί του θέματος, με οποιαδήποτε μορφή είναι ευπρόσδεκτη, για την διευκόλυνση όλων θα παρακαλούσαμε να απαντηθούν οι ερωτήσεις με σαφήνεια και στο πλαίσιο που καθορίζεται από τις παρακάτω επιλογές απαντήσεων οι οποίες καλύπτουν κάθε πιθανό ενδεχόμενο.

α) Συμφωνείτε και δεσμεύεστε να προωθήσετε τις παρακάτω μεταβολές όπως έχουν με το να τις συμπεριλάβετε στο προεκλογικό σας πρόγραμμα.
β) Αντιπροτείνετε και συμπεριλαμβάνετε στο πρόγραμμά σας άλλες σαφείς και συγκεκριμένες προτάσεις για επίτευξη του διαχωρισμού, τις οποίες παρακαλούμε να αναφέρετε.
γ) Διαφωνείτε με βάση συγκεκριμένη αιτιολόγηση, την οποία παρακαλούμε να αναφέρετε.

Ορισμένα κόμματα έχουν ήδη απαντήσει, (οι απαντήσεις βρίσκονται στους παραπάνω συνδέσμους), το ερωτηματολόγιο αποστέλλεται και σε αυτά για λόγους πληρότητας και ενημέρωσης καθώς και για την περίπτωση που θέλουν να αλλάξουν κάτι στις απαντήσεις τους.
Οι απαντήσεις (καθώς και η απουσία τους) θα δημοσιοποιηθούν, παρακαλούμε, δε, να μας αποσταλλούν έως την Πέμπτη ή το πολύ Παρασκευή πριν τις εκλογές.

Μάιος 2012

Το αίτημα για διαχωρισμό του Κράτους και της λεγόμενης ορθόδοξης χριστιανικής εκκλησίας είναι ώριμο εδώ και δεκαετίες στη χώρα μας, και δεν είναι λίγες οι φωνές, ακόμα κι από πιστούς αυτού του δόγματος, που θεωρούν ευεργετική μια τέτοια κίνηση.

Η Ένωση Άθεων, θέλοντας να συμβάλει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με το θέμα, απευθύνει στα πολιτικά κόμματα ένα ερωτηματολόγιο το οποίο συνιστά ταυτόχρονα μια ολοκληρωμένη πρόταση για το  για το διαχωρισμό Κράτους-Eκκλησίας σημείο προς σημείο (κλικ στη λέξη Εμφάνιση παρακάτω για να το διαβάσετε).

Οι μεταβολές που περιγράφονται στο παρόν ερωτηματολόγιο δεν εξαντλούν τις απαραίτητες ενέργειες για τον διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, παρά μόνο αποτελούν μια συνοπτική εικόνα του ζητήματος χωρισμένη σε θεματικές ενότητες.

Οι απαντήσεις των κομμάτων (καθώς και η απουσία απαντήσεων) θα δημοσιοποιηθούν από την Ένωση στην ιστοσελίδα της και στα ΜΜΕ για ενημέρωση των πολιτών.

Παρακαλούμε απαντήστε με σαφήνεια επιλέγοντας μόνο μία από τις παρακάτω τρεις επιλογές για κάθε θεματική ενότητα:

α) Συμφωνείτε και δεσμεύεστε να προωθήσετε τις παρακάτω μεταβολές όπως έχουν με το να τις συμπεριλάβετε στο προεκλογικό σας πρόγραμμα.

β) Αντιπροτείνετε και συμπεριλαμβάνετε στο πρόγραμμά σας άλλες σαφείς και συγκεκριμένες προτάσεις για επίτευξη του διαχωρισμού, τις οποίες παρακαλούμε να αναφέρετε.

γ) Διαφωνείτε με βάση συγκεκριμένη αιτιολόγηση, την οποία παρακαλούμε να αναφέρετε.

1. Αναθεώρηση του Συντάγματος

1.1 Προοίμιο

Αντικατάσταση της φράσης: “Εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδας” από μία άλλη, αρμόζουσα σε ένα σύγχρονο κοσμικό κράτος.

Προτείνουμε την ακόλουθη:
“Με προσήλωση στα δικαιώματα του Ανθρώπου και το ιδανικό της Δημοκρατίας”.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.2 Άρθρο 3 (ανήκει στο Τμήμα Β, Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας)

Κατάργηση του άρθρου και του τμήματος.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.3 Άρθρο 13

Προσθήκη ενός σημείου όπου να διατυπώνεται ρητώς δέσμευση για κοσμικότητα του Κράτους, για ουδετερότητα απέναντι στους πολίτες και για ισότιμη αντιμετώπισή τους όποιες κι αν είναι οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις.

Προτείνουμε τη φράση:

«Απαγορεύεται οποιαδήποτε εμπλοκή θρησκευτικών οργανισμών και εκπροσώπων τους στους κρατικούς θεσμούς, καθώς και οποιαδήποτε διακριτική μεταχείριση συγκεκριμένου θρησκεύματος ή θρησκευτικού οργανισμού εκ μέρους του κράτους. Όλοι οι θρησκευτικοί οργανισμοί ρυθμίζουν μόνοι τους τα εσωτερικά τους ζητήματα και χρηματοδοτούν μόνοι τους τις δραστηριότητές τους.»


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.4 Άρθρο 13 § 2

Αντικατάσταση της φράσης «γνωστή θρησκεία» με άλλον όρο πιο κατάλληλο, όπως απλό «θρησκεία» ή «θρήσκευμα». Κατάργηση της φράσης «Ο προσηλυτισμός απαγορεύεται».


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.5 Άρθρο 13 § 3

Κατάργηση των αναφορών σε «γνωστή» και σε «επικρατούσα» θρησκεία καθώς και της δημόσιας εποπτείας των θρησκευτικών λειτουργών, με κατάλληλη αναδιατύπωση του σημείου 3.

Προτείνουμε τη φράση:


«Η λειτουργία των θρησκευτικών οργανισμών διέπεται από νόμους που ορίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους απέναντι στην Πολιτεία, και είναι ίδιοι για όλα τα θρησκεύματα αδιακρίτως.»

α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.6 Άρθρο 14 § 3α

Διαγραφή της φράσης «για προσβολή της χριστιανικής και κάθε άλλης γνωστής θρησκείας», που αναφέρεται σε εξαιρέσεις της απαγόρευσης κατάσχεσης εντύπων.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.7 Άρθρο 16 § 2

Διαγραφή της φράσης “και θρησκευτικής” (συνείδησης) από τους σκοπούς της παιδείας.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.8 Άρθρα 33 § 2 και 59 § 1

Αντικατάσταση της φράσης: “στο όνομα της αγίας και ομοούσιας και αδιαίρετης τριάδας” στον όρκο του Προέδρου της Δημοκρατίας και των βουλευτών αντίστοιχα από άλλη, αρμόζουσα σε ένα κοσμικό πολίτευμα.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

1.9 Άρθρo 105

Κατάργηση του άρθρου 105 περί ειδικού καθεστώτος του Αγίου Όρους. Οι κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που οδήγησαν στο ειδικό αυτό καθεστώς δεν υφίστανται πλέον. Οι μονές του Άθω θα εξισωθούν νομικά με όλες τις άλλες μονές και τα περιουσιακά τους στοιχεία θα ρυθμιστούν εκ νέου με νόμο.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2. Δημόσια Διοίκηση

2.1 Νομικό καθεστώς θρησκευτικών οργανισμών

Η Εκκλησία της Ελλάδος, oι Μουφτείες, το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο και τα κάθε είδους νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου που εξαρτώνται από τα παραπάνω, μετατρέπονται σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.2 Καταγραφή θρησκεύματος πολιτών

Πλήρης κατάργηση της καταγραφής του θρησκεύματος σε κρατικά αρχεία και έγγραφα.

Σε περιπτώσεις όπου η δήλωση του θρησκεύματος χρειάζεται για διεκδίκηση κάποιου πολιτικού δικαιώματος (π.χ. ειδική σίτιση στο στρατό, άδειες σε θρησκευτικές εορτές) να αρκεί μια υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου.

Δηλώσεις θρησκεύματος θα γίνονται δεκτές μόνον όσον αφορά ενήλικους· οι ανήλικοι δεν είναι σε θέση να δηλώσουν θρήσκευμα, ούτε θα πρέπει να επιτρέπεται στους γονείς τους να δηλώνουν εξ ονόματός τους.

α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.3 Θρησκευτικά σύμβολα και τελετές στο δημόσιο τομέα

Κατάργηση των θρησκευτικών τελετών (αγιασμός, εκκλησιασμός, προσευχή, δοξολογίες, τρισάγια, θείες λειτουργίες) σε όλες τις κρατικές υπηρεσίες, καθώς και της παρουσίας θρησκευτικών λειτουργών σε αυτές.

Kατάργηση του υποχρεωτικού χαρακτήρα της παρουσίας και συμμετοχής σε θρησκευτικούς τόπους, εορτές και τελετουργικά οποιουδήποτε δημόσιου υπαλλήλου ή λειτουργού, με έμφαση στους ένστολους.

Απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από όλα τα κτίρια δημοσίων υπηρεσιών.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.4 Θρησκευτικός όρκος στο δημόσιο τομέα

Οριστική και παντελής κατάργηση του θρησκευτικού όρκου από τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και από όλες τις καταθέσεις, μαρτυρίες και δηλώσεις, έγγραφες και προφορικές (στρατός, κυβέρνηση, δικαστήρια, ορκομωσίες, αναλήψεις καθηκόντων κ.λπ.).


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2.5 Θρησκευτικές αρμοδιότητες δημoσίων υπηρεσιών

Όλες οι αρμοδιότητες δημόσιων υπηρεσιών που σχετίζονται με θρησκευτικούς οργανισμούς, όπως της Γενικής Γραμματείας και της Γενικής Διεύθυνσης Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, του Θρησκευτικού Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων και της Διεύθυνσης Θρησκευτικού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας ή του Γραφείου Ναοδομίας, καταργούνται.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3. Οικονομία

3.1 Κρατική χρηματοδότηση θρησκευτικών οργανισμών

Παύση κάθε κρατικής οικονομικής ενίσχυσης σε θρησκευτικούς οργανισμούς ή κοινωφελείς οργανισμούς που σχετίζονται με θρησκευτικά ιδρύματα (Μισθοδοσία κληρικών, επισκόπων και μουφτήδων, επιχορηγήσεις πατριαρχείων). Κατάργηση χρηματοδότησης θρησκευτικών τελετών και δραστηριοτήτων (μεταφορά “αγίου” φωτός, εορτή “αγιασμού” των υδάτων κ.τ.ό.). Κάθε θρησκευτικός οργανισμός χρηματοδοτείται αποκλειστικά από δικούς του πόρους (π.χ. εκμετάλλευση ακινήτων, εισφορές ιδιωτών).


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3.2 Ακίνητη περιουσία θρησκευτικών οργανισμών

Καταγραφή και εκτίμηση της ακίνητης περιουσίας κάθε θρησκευτικού οργανισμού για την οποία ο οργανισμός κατέχει νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας.


Κάθε θρησκευτικός οργανισμός φορολογείται για την κατοχή και εκμετάλλευση αυτών των νόμιμων περιουσιακών στοιχείων όπως κάθε άλλο Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Οποιοδήποτε άλλο περιουσιακό στοιχείο δεν κατέχεται με νόμιμο τρόπο περιέρχεται στο δημόσιο και αξιοποιείται προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3.3 Οικονομική διαχείριση θρησκευτικών οργανισμών

Οι θρησκευτικοί οργανισμοί τηρούν βιβλία, εκδίδουν στοιχεία και υπόκεινται σε φορολόγηση και έλεγχο από τις φορολογικές αρχές για οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα. Υποχρεούνται να δημοσιεύουν οικονομικές καταστάσεις μια φορά τον χρόνο, οι οποίες περιλαμβάνουν έκθεση για οικονομική διαχείριση από μέλη του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών και με τρόπο που θα καθοριστεί από Προεδρικό διάταγμα.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4. Παιδεία

4.1 Διδασκαλία θρησκευτικών

Κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, μάθημα θρησκειολογίας σε μία μόνο τάξη του λυκείου, με ισότιμη και αμερόληπτη παρουσίαση όλων των θρησκευμάτων, καθώς και της αθεΐας και του αγνωστικισμού.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4.2 Αναφορές στη θρησκεία

Αφαίρεση των διαθεματικών θρησκευτικών αναφορών από τα μαθήματα του σχολείου, αποκλειστικά γνωσιολογικές και όχι ομολογιακές αναφορές στη θρησκεία στα πλαίσια των μαθημάτων της ιστορίας, κοινωνιολογίας και άλλων συναφών θεμάτων.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4.3 Θρησκευτικά σύμβολα και τελετές

Απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τα σχολεία, κατάργηση των θρησκευτικών τελετών (αγιασμός, εκκλησιασμός, προσευχή κ.τ.ό.) και της παρουσίας θρησκευτικών λειτουργών στα σχολεία.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4.4 Θρησκευτικές εορτές

Κατάργηση εορτασμού των αποκαλούμενων τριών Ιεραρχών σαν προστατών των ελληνικών γραμμάτων και θέσπιση εορτασμού Ημέρας της Παιδείας.


α) Συμφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
β) Αντιπροτείνουμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
γ) Διαφωνούμε _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _