Θέσεις κομμάτων για τις σχέσεις κράτους-εκκλησίας

Το κείμενο που ακολουθεί βασίστηκε στο άρθρο της Επικούρειας με τίτλο “Ποια κόμματα είναι υπέρ του Διαχωρισμού Εκκλησίας – Κράτους. Οι θέσεις τους.” που χρησιμοποιήθηκε με την άδειά της. Προστέθηκαν ορισμένα στοιχεία για θέσεις κομμάτων που δεν είναι υπέρ του διαχωρισμού ή που δεν έχουν εκφραστεί σαφώς, αφαιρέθηκαν αποσπάσματα που κρίθηκαν μη αναγκαία, και έγιναν οι απαραίτητες προσαρμογές στο κείμενο.

[spoiler]

Με αφορμή τις επερχόμενες εκλογές της Κυριακής, πραγματοποιήθηκε μία αποτίμηση των θέσεων των κομμάτων για τις σχέσεις κράτους – εκκλησίας. Η Ένωση Άθεων απηύθυνε στα κόμματα ερωτηματολόγιο για το διαχωρισμό κράτους-εκλησίας στο οποίο ανταποκρίθηκαν η Φιλελεύθερη Συμμαχία και οι Οικολόγοι Πράσινοι με πλήρεις απαντήσεις, η Δημιουργία Ξανά και η Δημοκρατική Αριστερά με αναλυτική διατύπωση των θέσεών τους (δείτε τις απαντήσεις στην σχετική σελίδα). Αντίστοιχη ερώτηση υπέβαλλε προς τα κόμματα και ο Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος με θέμα την μισθοδοσία του, η οποία σήμερα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με 200 εκ.ευρώ ετησίως.
Ως γνωστόν το εν λόγω ζήτημα είναι ιδιαίτερα ακανθώδες, μιας και η χώρα μας παραμένει μία από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές όπου θεσμοθετημένα η εκκλησία αναμειγνύεται στα του κράτους και αντιστρόφως. Τούτο συνεπάγεται σωρεία προβλημάτων στην εύρυθμη λειτουργία του κράτους, στην νομοθεσία και στις συναλλαγές των πολιτών μαζί του, κυρίως σε ό,τι αφορά στην ελλιπή νομοθεσία περί ατομικών δικαιωμάτων και στην περιορισμένη άσκηση των συνταγματικών δικαιωμάτων περί ανεξιθρησκείας, αυτοδιάθεσης, ελευθερίας της έκφρασης, του τύπου κ.ο.κ.
Είναι χαρακτηριστικό το γενονός ότι στο Σύνταγμα της Ελλάδος, αναθεωρημένο και όπως ισχύει σήμερα, οι σχέσεις μεταξύ του Ελληνικού Κράτους και της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ρυθμίζονται από το άρθρο 3, πριν από τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα που ρυθμίζονται αμέσως κατόπιν ( άρθρα 4-29). Αυτό και μόνον δείχνει σε τι έχει δώσει προτεραιότητα ο νομοθέτης στην χώρα μας. Επιπλέον διαθέτουμε ένα από τα ελάχιστα δημοκρατικά συντάγματα παγκοσμίως όπου το προοίμιό του δεν επικαλείται τον λαό, αλλά την Αγία, Ομοούσιο και Αδιαίρετο Τριάδα.

Η διαπλοκή μεταξύ κράτους και εκκλησίας, πέραν των πολλαπλών και επιβεβαιωμένων περιπτώσεων διαφθοράς, έχει επιπτώσεις στις καθημερινές συναλλαγές των πολιτών με το κράτος, δεδομένου ότι σε αρκετές διαδικασίες δεν είναι αποσαφηνισμένο ότι οφείλουν να προσέρχονται και να συμμετέχουν σε αυτές με την ιδιότητα του πολίτη και όχι του πιστού (θρησκευτικές ορκωμοσίες, αναγραφή θρησκεύματος στους τίτλους απολυτηρίων, καταγραφή θρησκεύματος πολιτών σε ληξιαρχεία και δημοτολόγια, δήλωση βάπτισης που γίνεται δεκτή ως ισοδύναμη της δήλωσης ονοματοδοσίας κ.ο.κ.). Επιπλέον εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά σχετικά με το πόσο δίκαιο και ισόνομο είναι να υφίστανται συλλήβδην οι πολίτες φορολογικές επιβαρύνσεις για την μισθοδοσία των ορθοδόξων ιερέων ανεξαρτήτως αν οι ίδιοι είναι ορθόδοξοι ή όχι. και κατά πόσον ο χρεοκοπημένος μας κρατικός προϋπολογισμός οφείλει να παρέχει εξόφθαλμες φοροελαφρύνσεις στις εκκλησιαστικές επιχειρήσεις.

Αφού εξετάσθηκαν οι ιδρυτικές διακηρύξεις, οι θέσεις και τα προεκλογικά προγράμματα όλων των κομμάτων που θα συμμετέχουν στις προσεχείς εκλογές, παρουσιάζονται μόνο όσα κόμματα έχουν γραπτές θέσεις υπέρ του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησιών. Ήσσονα αριστερά κόμματα που συμμετέχουν στις εκλογές και που ως γνωστόν είναι θεωρητικά υπέρ του διαχωρισμού – ΑΝΤΑΡΣΥΑ, ΜΛ- ΚΚΕ, ΕΕΚ, ΟΚΔΕ, καθώς και ο συνδυασμός ΟΧΙ (Δημοκρατική Αναγέννηση, ΕΠΑΜ, Κινήματα Πολιτών) – αλλά δεν έχουν αναρτημένο στις ιστοσελίδες τους κάτι σχετικό δεν συμπεριλήφθηκαν για ευνόητους λόγους. Επίσης δεν συμπεριλήφθηκαν τηλεοπτικές συνεντεύξεις πολιτικών αρχηγών και εκπροσώπων κομμάτων που μπορεί να εκφράζουν κάποια τοποθέτηση για το εν λόγω θέμα αλλά τα αρχεία του κόμματός τους δεν αναφέρουν κάτι σχετικό.

Η λίστα των κομμάτων που εκφράζονται υπέρ του διαχωρισμού, είναι αλφαβητικά η εξής:
1. Δημιουργία Ξανά – Θάνος Τζήμερος.
(Σχέσεις Κράτους-Εκκλησιών).

Ένα εκτενέστατο κεφάλαιο, όπου προτείνεται ο πλήρης διαχωρισμός κράτους-εκκλησίας και μετατροπή της τελευταίας σε Ν.Π.Ι.Δ., απεμπλοκή του κράτους από την μισθοδοσία των Ιερέων, δημιουργία Μητρώου Εκκλησιαστικής περιουσίας, όπου τα ακίνητά της που αποφέρουν εισόδημα, θα φορολογούνται όπως για κάθε Έλληνα , κατάργηση της συνταγματικής απαγόρευσης περί προσηλυτισμού, κατάργηση θρησκευτικής ορκωμοσίας των κρατικών λειτουργών, κατάργηση της μουσουλμανικής Σαρίας και εκκλησιαστικών νόμων/ τακτικών που αντιβαίνουν τους νόμους του κράτους ( απαγόρευση μετάγγισης αίματος, κλειτοριδοεκτομή κ.ο.κ.), αντικατάσταση του μαθήματος των θρησκευτικών με ένα μάθημα θρησκειολογίας κλπ.

2. Δημοκρατική Αριστερά– Φώτης Κουβέλης
( π.4.2.15 – σελ.57-58 των πρακτικών του συνεδρίου του κόμματος).

Οι θέσεις του κόμματος είναι παρόμοιες με τις παραπάνω, αν και όχι τόσο εκτενείς.

3. Δράση & Φιλελεύθερη Συμμαχία
. – Στ. Μάνος & Γρ. Βαλλιανάτος
(Σελ. 14-16 της ιδρυτικής διακήρυξης του κόμματος )

Η Φ.Σ. διαθέτει ένα εξίσου εκτενέστατο και παρεμφερές ως προς το πνεύμα του πρόγραμμα με αυτό της Δ.Ξ. Η βασική διαφορά αφορά στην εκκλησιαστική περιουσία. Ο Συνδυασμός προτείνει επιστροφή της εκκλησιαστικής περιουσίας που σήμερα διαχειρίζεται το ελληνικό κράτος, προκειμένου να ανταποκρίνεται στην μισθοδοσία του κλήρου, αντίθετα η Δ.Ξ. δεν ξεκαθαρίζει κάτι επ’ αυτού, αλλά προτείνει προαιρετική ενίσχυση των εκκλησιαστικών οργανισμών μέσω της φορολογικής δήλωσης των πολιτών. Αξίζει κανείς επίσης να διαβάσει τις εξαιρετικά φιλελεύθερες θέσεις του κόμματος σε ο,τι αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα ( είναι ίσως και το μοναδικό κόμμα που έχει ξεχωριστό κεφάλαιο γι’ αυτά) , όπου δίνονται σαφείς απαντήσεις σε ακανθώδη προβλήματα της ελληνικής νομοθεσίας, τα οποία μέχρι σήμερα οφείλονται σχεδόν σε αποκλειστικό βαθμό, λόγω της ανάμειξης των εκκλησιών στην νομοθεσία του κράτους, σε ό,τι αφορά τις διακρίσεις των μειονοτικών ομάδων ( εθνικών, σεξουαλικών κλπ). Μεταξύ άλλων υπάρχει η ιδιαίτερα καινοτόμος πρόταση περί «Βιολογικής Διαθήκης», όπου ο πολίτης επιλέγει μεταξύ ταφής/ αποτέφρωσης/δωρεάς του σώματός ή των οργάνων του και θρησκευτικής/πολιτικής κηδείας.

4. ΚΚΕ – Αλ. Παπαρήγα< (Σχετική πρόταση Νόμου).

Το ΚKE είχε καταθέσει πρόταση νόμου: «για το διαχωρισμό της Εκκλησίας από το Κράτος, που στις σημερινές συνθήκες γίνεται ακόμα περισσότερο αναγκαία… αποτελεί πάγιο δημοκρατικό αίτημα… Είναι προς το συμφέρον του λαού, και των ίδιων των θρησκευόμενων, του ίδιου του λαϊκού κλήρου, να αγωνιστούν για τον πλήρη διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους… Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ έχουν επανειλημμένα απορρίψει το αίτημα του διαχωρισμού εκκλησίας – κράτους. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα δύο κόμματα αρνήθηκαν ακόμη και να συζητήσουν την πρόταση του ΚΚΕ κατά την τελευταία αναθεώρηση του Συντάγματος, το οποίο πρότεινε να καταργηθεί το άρθρο 3 και να αναθεωρηθούν τα υπόλοιπα σχετικά…» Η πρόταση νόμου είναι εκτενέστατη, κυρίως σε ο,τι αφορά το συνταγματικό σκέλος του διαχωρισμού. Συγκεκριμένα προτείνει να καταργηθούν: >
α. Η εισαγωγική αναφορά του Συντάγματος «στο όνομα της Αγίας Τριάδας».
β. Το άρθρο 3 που ορίζει ότι κρατούσα θρησκεία είναι η ορθόδοξη.
γ. Το άρθρο 14 παρ. 3α που επιτρέπει την κατάσχεση εντύπου με εισαγγελική εντολή για προσβολή της χριστιανικής και κάθε άλλης γνωστής θρησκείας.
δ. Το άρθρο 16 παρ. 2 που αναγορεύει σε σκοπό της εκπαίδευσης την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης.
ε. Το άρθρο 18 παρ. 8 που ορίζει ότι δεν μπορούν να απαλλοτριωθούν αγροτικές εκτάσεις και περιουσία ορισμένων μονών και πατριαρχείων.
στ. Να τροποποιηθεί το άρθρο 33 παρ. 2 που ορίζει ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, ορκίζεται στο όνομα της Αγίας Τριάδας.
ζ. Το ίδιο πρέπει να τροποποιηθεί το άρθρο 59 περί ορκωμοσίας βουλευτών, έτσι ώστε οι βουλευτές να επικαλούνται τη συνείδησή τους χωρίς θρησκευτικό όρκο.
η. Είναι αναγκαία η αναθεώρηση του άρθρου 13 του Συντάγματος, έτσι ώστε να κατοχυρώνει πλήρως την ελευθερία συνείδησης.
Το μειονέκτημά της όμως είναι, πως πέραν όμως της μετατροπής της Εκκλησίας της Ελλάδος και των εξαρτωμένων από αυτήν Νομικών Πρόσωπων Δημοσίου Δικαίου (μητροπόλεις, ενορίες, κ.ά.) σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου – πράγμα που αποτελεί ούτως ή άλλως πάγιο αίτημα και όλων των κομμάτων που υποστηρίζουν τον Διαχωρισμό – δεν γίνεται καμία πρόταση, πέραν της φορολογίας, για την εκκλησιαστική περιουσία και την μισθοδοσία των κληρικών, ζητήματα τα οποία χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερα ακανθώδη, «για τα οποία απαιτείται μια καλύτερη ουσιαστική, νομική και πολιτική, προετοιμασία».

5. Οικολόγοι Πράσινοι – 6μελής εκτελεστική επιτροπή
(Να γίνει και η εκκλησιαστική περιουσία μέρος της λύσης.)

Το κόμμα δεν λαμβάνει θέση ως προς τον διαχωρισμό εκκλησίας κράτους και συνταγματικές ή εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στον τομέα αυτόν. Μιλάει όμως για επανεξέταση των νόμων και των διατάξεων περί της μισθοδοσίας και της εκκλησιαστικής περιουσίας. Επίσης, εν αντιθέσει με τα προηγούμενα προβλέπει κατάργηση των διατάξεων που αφορούν την Ναοδομία.

6.ΣΥΡΙΖΑ – Αλ. Τσίπρας
(παρ. 17 Το Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ).

Προτείνει επίσης τον πλήρη διαχωρισμό εκκλησίας κράτους με ανάλογες συνταγματικές όπως και εκπαιδευτικές ρυθμίσεις. Για την μισθοδοσία των κληρικών δεν έχει καταγεγραμμένη πρόβλεψη. Αναφορικά στην εκκλησιαστική περιουσία προτείνει: επιστροφή στο Κράτος της μεγάλης ακίνητης εκκλησιαστικής και μοναστηριακής περιουσίας και απόδοσή της σε ακτήμονες και σε δημόσια χρήση. Βέβαια, ανεξάρτητα από τις θέσεις του κόμματος, ο πρόεδρός του είχε πρόσφατα δηλώσει ότι «η εκκλησιαστική περιουσία είναι sui generis» (Τσίπρας-Ιερώνυμος για την εκκλησιαστική περιουσία).

Επίσης, 3 ακόμη κόμματα κάνουν έμμεσο λόγο στα fora και σε αρθρογραφία τους:

Η Δημοκρατική Συμμαχία στις 100 προγραμματικές κατευθύνσεις αναφέρει:

Η πίστη και θρησκευτικότητα είναι ατομικά ζητήματα και δεν ρυθμίζονται από το κράτος. Στη χώρα ισχύει απόλυτη ισονομία και ισοπολιτεία για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις που ενισχύει τον χαρακτήρα μιας ανοικτής δημοκρατικής κοινωνίας.

Η Ένωση Κεντρώων – Β. Λεβέντης, όπου σε άρθρο της (8 Μαρτίου 2009) αναφέρει:

Για το ζήτημα των σχέσεων Εκκλησίας-Κράτους η Ένωση Κεντρώων πιστεύει ότι πρέπει να μπούν σε μια νέα πορεία αυτοτέλειας της Εκκλησίας, ανεξαρτησίας, ακόμη και διαχωρισμού. Ωστόσο, το προέχον δεν είναι να χωρίσουμε την Εκκλησία από το Κράτος τόσο, όσο να υποχρεώσουμε την Εκκλησία να αξιοποιήσει την περιουσία της και να γίνεται διαχειριστικός έλεγχος στην διαχείρηση της περιουσίας αυτής και οικονομικός έλεγχος στις Μητροπόλεις που μέχρι σήμερα είναι τελείως ανεξέλεγκτες.
Η περιουσία της Εκκλησίας έχει τρεις σκοπούς. Την στήριξη του φιλανθρωπικού έργου, την οικονομική στήριξη των κληρικών και την χρηματοδότηση ιεραποστολής σε όλο τον κόσμο. Αυτοί οι στόχοι πρέπει να εκπληρωθούν και όχι να βλέπουμε την περιουσία της Εκκλησίας σαν αποκούμπι ενος χρεωκοπημένου κράτους. Εάν πάνω σε αυτή τη λογική βαδίσουμε, ο διαχωρισμός Εκκλησίας-Κράτους σε 4-5 χρόνια θα είναι εύκολος και δεν θα προσκρούει στην στείρα αντίδραση της Ιεραρχίας.

Και η ΟΑΚΚΕ – Οργάνωση για την Ανασυγκρότηση του ΚΚΕ,
που στην ιστοσελίδα της παραθέτει ένα άρθρο υπέρ της απόσυρσης της υπουργικής εγκυκλίου που καταργεί την εξαίρεση από το μάθημα των θρησκευτικών και εξηγεί εκτενώς την θέση Μαρξισμού – Λενινισμού για τις θρησκείες.

Έγινε επίσης προσπάθεια να εντοπιστούν οι θέσεις και των άλλων τριών από τα τέσσερα μείζονα κόμματα (το ΚΚΕ ήδη αναφέρθηκε πιο πάνω) για τις σχεσεις κράτους-εκκλησίας. Ακολουθούν τα αποτελέσματα κατ’ αλφαβητική σειρά.

ΛΑΟΣ – Γ.Καρατζαφέρης
Από την ιδρυτική διακήρυξη:
Σελ.7, σημείο 49-50:

ΝΑΙ Στην Ορθοδοξία και το Άγιο Όρος
ΟΧΙ Ανέγερση Ισλαμικού Κέντρου στο Βοτανικό

ΝΑΙ Στην αναγραφή του Θρησκεύματος στις Ταυτότητες
ΟΧΙ Απορθοδοξοποίηση του Έθνους

ΝΔ – Α.Σαμαράς
Από ομιλία του στο Ζάππειο Β στις 26/4/2012:

Και κάτι για την Εκκλησία στο σημείο αυτό: Θα σεβαστούμε το θεσμό της και το έργο της. Η Ορθοδοξία είναι αναπόσπαστο τμήμα της εθνικής μας ταυτότητας. Είναι τμήμα της Πολιτιστικής και της Ιστορικής μας παράδοσης. Το να γνωρίζουν τα παιδιά την Ορθοδοξία είναι τμήμα της εκπαίδευσης που υποχρεώνεται από το Σύνταγμα να τους προσφέρει το Ελληνικό κράτος. Φυσικά εξαιρούνται τα παιδιά των αλλοδόξων που κι αυτοί είναι Έλληνες και έχουν πλήρη δικαιώματα στη δική τους θρησκευτική παράδοση.
Μερικοί που έχουν κάνει επάγγελμα να εξαπολύουν κατά καιρούς επιθέσεις κατά της Εκκλησίας μας, θα έπρεπε να διαβάσουν και να ξαναδιαβάσουν το σχετικό άρθρο 3 του Συντάγματός μας. Αυτές οι ύπουλες επιθέσεις θα τελειώσουν.
Η Πολιτεία δεν θα ανακατεύεται στο έργο της Εκκλησίας. Η Εκκλησία δεν ανακατεύεται στην Πολιτική. Αλλά η πνευματική παράδοση αναγνωρίζεται συνταγματικά, είναι δυνατή και θα παραμείνει δυνατή. Όπως συμβαίνει και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Κάποιοι διαδίδουν κακόβουλα τελευταία ότι υπάρχει πρόθεση να κοπεί η μισθοδοσία των κληρικών. Τονίζω ότι τέτοιο θέμα δεν τίθεται. Αντίθετα, οφείλουμε να ενισχύσουμε το έργο και τις προσπάθειες της Εκκλησίας ειδικά τέτοιες εποχές.
Γιατί η Εκκλησία σήμερα με το φιλανθρωπικό έργο της κρατά την κοινωνική συνοχή. Στηρίζει συνανθρώπους μας που δεν έχουν πια που να στηριχθούν. Ασκεί προνοιακό έργο, πολλές φορές εκεί που το ίδιο το κράτος έχει αποτύχει. Της αξίζει ο σεβασμός.
Εκείνο που είναι στις προθέσεις μας να αλλάξουμε είναι υπέρ της Εκκλησίας, όχι εναντίον της: Όπως θα αξιοποιηθεί και η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, θα δώσουμε την ευκαιρία να αξιοποιηθεί και η εκκλησιαστική ακίνητη περιουσία. Ώστε να αποκτήσει πόρους και να διευρύνει το κοινωνικό και πνευματικό έργο της. Το μόνο που χρειάζεται είναι να συζητήσουμε μαζί της ένα ρυθμιστικό μηχανισμό, ώστε να μην μπλέκεται το ποιμαντορικό της έργο με την τρέχουσα διαχείριση οικονομικών και επενδυτικών συμφερόντων. Η πνευματικότητα της Εκκλησίας μας πρέπει να διατηρηθεί αλώβητη. Αλλά τη θέλουμε ισχυρή, όχι αποδυναμωμένη.
Άλλωστε, η αξιοποίηση της περιουσίας της, δεν θα φέρει μόνον πόρους στην ίδια. Θα δημιουργήσει και πρόσθετη ανάπτυξη και θέσεις εργασίας και εισόδημα.

ΠΑΣΟΚ – Ε.Βενιζέλος
Στις θέσεις του κόμματος που αναρτώνται στην ιστοσελίδα δεν υπάρχει ρητή αναφορά στο θέμα σχέσεων κράτους-εκκλησίας.
Κάποια συμπεράσματα ίσως μπορούν να βγουν από τα παρακάτω αποσπάσματα:

Από Συνέντευξη του Ευάγγελου Βενιζέλου:

Δημιουργείται επίσης το νέο Εθνικό Δίκτυο Άμεσης Κοινωνικής Παρέμβασης σε πανελλαδικό επίπεδο. Με 50 εκατομμύρια ευρώ, 300 νέες δομές, 1.500 καινούργιες θέσεις εργασίας για νέους, μπορούμε να ενισχύσουμε τους ΟΤΑ, την Εκκλησία, τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που λειτουργούν μια σειρά από δομές κοινωνικής προστασίας, ιδίως γι’ αυτούς που είναι σε κατάσταση απόλυτης ένδειας και δυστυχώς, πολλοί συμπολίτες μας είναι σε τέτοια κατάσταση.

Από συνέντευξη της Φώφης Γεννηματά:

Επίσης, στο επόμενο, στο δίκτυο αυτό που προσπαθούμε να φτιάξουμε, είναι η ενίσχυση με περίπου 50 εκατ. ευρώ δομών των Δήμων, της Εκκλησίας, Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, που φτιάχνουν ή ήδη λειτουργούν κοινωνικά παντοπωλεία. Το θεσπίσαμε κιόλας αυτό, τους προηγούμενους μήνες, στο Υπουργείο Εσωτερικών, έτσι ώστε να μην αποτελεί απλώς μια πρωτοβουλία κάποιων φιλότιμων Δημάρχων, αλλά να είναι θεσμοθετημένο, νόμιμο, να είναι μια συγκεκριμένη κατεύθυνση της ελληνικής Πολιτείας.

Από συνέντευξη της Φώφης Γεννηματά:

Ο κ. Σαμαράς εξαγγέλλει γενικόλογες ιδέες, όταν ήδη εφαρμόζονται συγκεκριμένα μέτρα, που έχουν αποφασιστεί με πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ και της σημερινής Κυβέρνησης, στην οποία ο κ. Σαμαράς έχει ξεχάσει ότι μετέχει.Αυτό ισχύει για τη λαθρομετανάστευση, την αποτελεσματική αστυνόμευση, την επιτάχυνση στην απονομή της δικαιοσύνης, την αποσυμφόρηση των φυλακών, την αντιμετώπιση της μάστιγας των ναρκωτικών, την αναβάθμιση των πανεπιστημίων, τους διακριτούς ρόλους Εκκλησίας και Κράτους στη βάση του αμοιβαίου, ιστορικού και θεσμικού σεβασμού, κοκ.

[/spoiler]

Ενημέρωση 7-5-2012

Η Ένωση Άθεων έλαβε το ακόλουθο μήνυμα με τις θέσεις της παράταξης Κοινωνία επί του θέματος:

[spoiler]Η Παράταξη «ΚΟΙΝΩΝΙΑ» πιστεύει ότι όταν μιλάμε για διαχωρισμό της Πολιτείας από την Εκκλησία είναι σαν να αναφερόμαστε στον διαχωρισμό της ψυχής από το σώμα. Αν διαχωριστεί η ψυχή από το σώμα, αυτό που θα μείνει είναι ένα πτώμα! Ένα σώμα χωρίς ζωή!

Επομένως, για να μην σηματοδοτήσουμε τον «θάνατο» της Πατρίδος μας θα πρέπει να διατηρηθεί άρρηκτος ο δεσμός του Κράτους με την Εκκλησία.

Με εκτίμηση,

Μαρίνα Διαμαντή

Υπεύθυνη Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων

Πολιτικής Παράταξης ΚΟΙΝΩΝΙΑ[/spoiler]

Ενημέρωση 22-5-2012

Η πολιτική παράταξη Ανεξάρτητοι Έλληνες εξέδωσε το ακόλουθο δελτίο τύπου σχετικά με τη μισθοδοσία των κληρικών:

[spoiler]Δελτίο τύπου 1/5/2012

ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑ ΚΛΗΡΙΚΩΝ

Σε απάντηση των δεκάδων ερωτημάτων που λάβαμε σχετικά με τη μισθοδοσία του κλήρου, σημειώνουμε τα εξής:

Σύμφωνα με το Μνημόνιο, ο κανόνας των απολύσεων/προσλήψεων κληρικών και η αποσύνδεση της μισθοδοσίας των κληρικών από το κράτος, θα οδηγήσουν

  1. στην ταχύτατη μείωση του αριθμού των κληρικών (κυρίως σε ακριτικές περιοχές, ορεινά και δυσπρόσιτα μέρη, νησιά) με σκοπό να καταστραφεί η Εκκλησία ως θεσμός που στηρίζει τον Ελληνισμό, καi
  2. στη μετατροπή της Εκκλησίας σε αμιγώς πολιτιστικό φορέα με υποχρεωτική εσωτερική οικονομική αυτονομία, δηλαδή με εσωτερική χρεωκοπία της Εκκλησίας ακριβώς όπως επιβάλλεται μέσω του Ειδικού Λογαριασμού εξόφλησης του εξωτερικού χρέους: θα αναγκάσουν δηλαδή την ίδια την Εκκλησία να μειώσει τους μισθούς των κληρικών σε σημείο φιλοδωρήματος, ούτως ώστε να εξαναγκάσουν τους κληρικούς να μετατραπούν από λειτουργοί σε ασκούντες χόμπυ στον ελεύθερο χρόνο τους μετά την άλλη κύρια δουλειά του.

Όποιος ψηφίσει Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ και τα λοιπά κόμματα του Μνημονίου, κάνει αυτή ακριβώς την επιλογή.

Οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ έχουμε δηλώσει από την πρώτη στιγμή ότι θεωρούμε την Εκκλησία βασικό θεσμό στήριξης του Ελληνισμού και εργαλείο μόχλευσης του Έθνους.

Δεν δεχόμαστε τον κανόνα απολύσεων/προσλήψεων κληρικών που επιβάλλει το Μνημόνιο.

Δεν δεχόμαστε την αποσύνδεση της μισθοδοσίας των κληρικών από το κράτος.

Δεν διαπραγματευόμαστε τον ιστορικό ρόλο της Ορθοδοξίας.

Δεν απεμπολούμε τα εθνικώς υπερπολύτιμα αποτελέσματα που μπορεί να έχει η αγαστή συνεργασία κράτους-Εκκλησίας.

Με την κυβέρνηση των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ η παραγκωνισμένη Εκκλησία θα σταθεί ξανά περήφανη στα πόδια της και θα περπατήσει μαζί με την Ελλάδα στο μέλλον.

Δεν είναι επιλογή: είναι υποχρέωση.

[/spoiler]

2 pings

  1. […] ανάρτηση Θέσεις κομμάτων για τις σχέσεις κράτους-εκκλησίας ενημερώθηκε ώστε να συμπεριλάβει και αυτήν την […]

  2. […] τοποθέτηση αυτή προστέθηκε στη σελίδα μας Θέσεις κομμάτων για τις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας. […]

Τα σχόλια έχουν απενεργοποιηθεί.